دلایل پرحرفی کودکان چیست؟

چرا بعضی کودکان زیاد حرف می زنند؟

حتما‌ کودک شما‌ هم بعد از ۳ سالگی که شروع به حرف زدن کرده است، مدام در حال جمله ساختن و صحبت کردن در مورد مسائل مختلف است.

خب این مسئله یک مورد طبیعی است، اما مشکل از جایی شروع میشود که صحبت کردن آنها بیش از حد و تبدیل به وراجی میشود، بسیاری از پدر و مادرها در این شرایط برایشان سوال میشود که دلیل این همه پرحرفی کودک چیست؟

جواب این نگرانی والدین خیلی واضحه، کودکان تا قبل از ۳ سالگی از طریق لمس و اشاره با محیط اطراف ارتباط برقرار میکنند اما بعد از ۳ سالگی و توانایی در تکلم و جمله ساختن، حرف زدن میشه ابزار شناختی و ارتباطی برای برقراری رابطه با دیگران و محیط اطراف، در این میان برخی کودکان بخاطر حس کنجکاوی بیشتر، پرحرفی میکنند و در مورد مسائل پیرامون خود بیشتر سوال میکنند.

والدین گرامی نه تنها نگران زیاد حرف زدن کودک خود نباشید بلکه این نوید را با شما می دهیم که پرگویی فرزندان در بیشتر مواقع نشانه ای از پیشرفت ذهنی و رشد شناختی او می باشد.

پدرها و مادران محترم در مقابل رگبار سوالات کودکان بهتر است بجای از کوره در رفتن با کمال متانت و صبر و حوصله سوالاتشان را جواب دهید و در صورتیکه جواب را نمی دانید به او بگویید ” من جواب را نمی دانم و بهتر است درون کتاب ها یا سرچ داخل گوگل دنبال جواب بگردیم”.

علل پرحرفی کودکان

اما در برخی موارد پرحرفی کودکان دلایل دیگری دارد که در متن زیر به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

1. جلب توجه

علت دومی که باعث پرگویی کودکان میشود، نیاز به جلب توجه آنهاست.

گاهی اوقات بی توجهی والدین باعث پرحرفی فرزندان خواهد شد.

حتما برای شما هم پیش آمده که داخل میهمانی یا هنگام تماس تلفنی که بیش از حد باشد، کودکان شما برای جلب توجه شروع به سوال پیچ کردن شما و پرحرفی می کنند.

پس به اندازه کافی برای فرزندان خود وقت بگذارید و آنها را از نظر عاطفی و جلب توجه سیراب کنید.

جلب توجه کودکان با پرحرفی

2. ترس

عامل دیگری که باعث پرحرفی فرزندان میشود، ترس آنهاست بخصوص اگه قراره باشه کودک در سنین پایین، شب را داخل اتاق تنها بخوابد در این موقع کودکان از پدر و مادر میخواهند در کنار آنها بمانند تا با آنها صحبت کنند.

بنابراین والدین گرامی حتما توجه داشته باشند در صورتیکه رختخواب کودک خود را جدا کرده اید، حتما به سخنان کودکتان گوش دهید و شب ها را از دل و جان برایشان وقت بگذارید و بهتر است تا موقع خوابیدن پیش آنها باشید و با قصه و داستان سرایی آنها را بخوابانید.

3. اضطراب و نگرانی های درونی

در برخی مواقع نه تنها در سنین پایین بلکه برخی بزرگترها هم برای پوشاندن اضطراب و نگرانی های درونی خود شروع به پرحرفی می کنند.

والدین گرامی توجه داشته باشید، چنانچه وقت کافی برای کودک گذاشتید و به اندازه کافی به او توجه کردید ولی همچنان کودک شما پرحرفی می کند، باید ریشه را در اختلالات روانی و اضطراب درونی او جستجو کنید.

✔ چند پیشنهاد مفید به والدین جهت کنترل پر گویی کودکان

۱. برای فرزندانتان وقت بگذارید:

تجربه ثابت کرده است زمانیکه والدین برای کودکان خود به اندازه کافی وقت برای سرگرمی و بازی میگذارند، پرحرفی کودکان برای جلب توجه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد‌.

علتش هم این است که در این مدت زمان پدران و مادران می توانند علاوه بر بازی و سرگرمی به بسیاری از سوالات و کنجکاوی های کودکان پاسخ دهند و آنها را قانع کنند.

۲.تکنیک 30 ثانیه

در این روش یک راه حل عملی و کاربری به شما آموزش می دهیم تا از پرحرفی کودکان جلوگیری کنید.

به فرزندان خود یاد دهید زمانیکه حس میکنند قرار است بیش از حد معمول سخنرانی کنند، به مدت ۳۰‌ثانیه زبان خود را به دندان های فک پایین فشار دهند و نگه دارند.

۳. برای کودکان خود بازی های فکری و سرگرم کننده تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *